Experimentujeme u potoka
Laboratorní práce č….
Experimentujeme u potoka
Metodický list pro učitele
Cíle:
-
Potřeba týmová práce a plánování ve dvojicích
-
Používat instrumentální vybavení (hydrometrickou vrtuli Pasco, Spark)
-
Co nejpřesněji změřit plochu průtočného profilu koryta. V závislosti na jeho tvaru vhodně aplikovat matematické vzorce pro výpočet obsahů různých ploch.
-
Analyzovat výsledky měření. Stanovit průtok vodního toku
Časová dotace:
Dvě hodiny (dvouhodinovka, čas experimentu ovlivní dostupnost vhodného vodního toku).
Žáky rozdělíme do trojic. Jeden z žáků zapisuje naměřené údaje, dva další provádí měření. Po změření důležitých dat trojice spolupracuje na výpočtech a společně vyplňuje pracovní list.
Co musíme připravit pro jednu dvojici:
Desky s pracovním a teoretickým listem, hydrometrická vrtule Pasco, Spark, měřící pásmo
Hodnocení:
Hodnotíme správně vyplněný pracovní list, především správnost výpočtů a přesnost provedení experimentu.
Poznámky:
-
Před vlastním měřením doporučuji učitelům najít vhodné místo měření a měření provést ve vybetonovaném korytě tvaru lichoběžníku. Jinak se výpočty stávají pro žáky základní školy složitými.
-
Měření je vhodné provést několikrát při různých stavech vody
-
Vysvětlíme žákům důležitost sledování průtoku v souvislosti s povodněmi