Opravdu žvýkáme pro zdraví?
Opravdu žvýkáme pro zdraví?
Metodický list pro učitele
Cíle:
-
Práce v týmu - trojicích
-
Využívání moderního instrumentální vybavení v propojení s ntb
-
Práce podle přesného návodu
-
Analýza výsledků měření
Časová dotace:
Práce je určena na dvě hodiny laboratorního cvičení. Žáky rozdělíme do trojic. Jeden z žáků zapisuje naměřené údaje do ntb, dva další provádějí měření.
Co musíme připravit pro jednu trojici:
Zapnutý ntb s otevřeným zadáním práce, SPARKlink, senzor pH, pH sonda, stopky (lze i na mobilu, kádinka s destilovanou vodou na opláchnutí sondy, širší zkumavka,
2 orbitky, půl krajíce chleba
Průběh vyučovací hodiny:
-
Žáci si nejdříve v úvodní části úlohu pořádně pročtou a rozdělí si úlohy
-
Propojí ntb se SPARKlinkem, pH senzorem a pH sondou
-
Dva žáci naplní čisté zkumavky slinami tak, aby do nich ponořili pH sondu a změřili pH slin (mezi jednotlivými měřeními sondu pečlivě oplachují destilovanou vodou)
-
Oba žáci snědí půl krajíce chleba a umyjí si zkumavky
-
Po deseti minutách si změří opět oba pH slin stejným způsobem
-
Jeden ze žáků začne žvýkat 10 minut orbitku a druhý ne
-
Po dalších 10 minutách si opět oba změří pH slin
-
Podle výsledků měření provede skupina analýzu výsledků a zpracuje protokol
Hodnocení:
Hodnotíme správně vyplněný laboratorní protokol a přesnost provedení experimentu.
Poznámky:
-
Pomůcky si opravdu důkladně připravte před hodinou!
-
Před zahájením práce je vhodné žákům reklamu na orbitku pustit
-
Problematické místo úlohy je plivání slin do zkumavky. Někteří žáci si to „nevhodně“ užívají. Doporučuji „plivající“ poslat za dveře.
-
Výsledky většinou ukazují, že pH v dutině ústní se mírně snižuje, a tak se nejedná o klamavou reklamu.
-
V závěru úlohy je vhodné informovat žáky o účincích umělého sladidla aspartamu, který je ve žvýkačkách obsažen.