Optika
Optika
Metodický list pro učitele
Cíle:
-
Zmodernizování a zatraktivnění výuky prostřednictvím vytvořených prezentací
-
Prezentace vytvořeny jako studijní materiál pro žáky s možností uložení na Moodle
Časová dotace:
Zrcadla – 2 vyučovací hodiny
Zobrazení na čočce – 3 vyučovací hodiny
Oko – 2 vyučovací hodiny
Organizace hodiny:
Motivace: box optika
Žáky necháme v klidu sledovat obrázky na první straně prezentace po dobu 2 minut. Následně je necháme odpovídat na otázky na druhé straně prezentace po dobu asi 3 minut. Poté opět ukážeme obrázek na z první strany a necháme žáky, aby si opravili své odpovědi.
Tato aktivita žákům jasně ukáže míru okamžitého soustředění na výuku. Žáci si ukládají do paměti i informace, které neznali, a tím se učí.
Vlastní průběh výuky:
Téma: Zrcadla
-
hodina – Zopakování odrazu světla, seznámení s pojmy zrcadlo, rovinné zrcadlo, kulové zrcadlo
-
hodina - Zobrazení na rovinném zrcadle (Animace zařazena na 6. straně prezentace.)
Téma: Čočky
-
hodina – Žákům definujeme pojmy čočka, druhy čoček a význačné paprsky na spojce a rozptylce. Žáky vyzveme, aby si do sešitu nakreslili jednotlivé druhy čoček a význačné paprsky
-
hodina – Žáci pracují na optické lavici podle návodu v prezentaci. Úlohy nejsou zadány problémově, žáci jsou přesně informováni o správném výsledku a jenom ho ověřují (prezentace je takto zpracována záměrně ze studijních důvodů – žáci se podle ní učí)
-
hodina – Žáci rýsují do sešitu nebo na nelinkovaný papír zobrazení na spojce a rozptylce v případech:
-
spojka: a ˃ 2f (Animace, podle níž žáci pracují, je umístěna na 10. straně prezentace. Animace je vytvořena ve Smartu a určena pro interaktivní tabuli.)
-
spojka: a = 2f (Animace umístěna v prezentaci na straně 12.)
-
spojka: f ˂ a ˂ 2f (Animace na 14. str. prezentace)
-
spojka: a = f (Animace na 16. str. prezentace)
-
spojka: a ˂ f (Animace na 18. str. prezentace)
-
rozptylka: vzniká zdánlivý obraz (Animace na str. 19)
Téma: Oko
-
hodina – Seznámení s pojmy: oko, popis a složení oka, bod blízký, bod vzdálený, krátkozraké oko.
Žáci sdělují své poznatky a zkušenosti s krátkozrakostí. Toto téma je zajímá, protože mnoho z nich vadu má. Většinou se rozvíjí diskuze zajímavá především pro žáky se „zdravýma“ očima. V diskuzi dojde většinou i na operativní odstranění vady. I tady mají žáci spoustu otázek. Proto je v prezentaci umístěn odkaz na krátký film, ve kterém je operace krátkozrakosti natočena.
-
hodina – Seznámení s pojmy: dalekozraké oko a ostatní oční vady. V závěru je vhodné pohovořit se žáky o kontaktních čočkách a oční hygieně. Hodinu vedeme formou diskuze.
Co musíme připravit pro jednu trojici:
Optická lavice, zatemněná třída, interaktivní tabule
Kdy práci zařadit do výuky:
Práce je určena do výuky fyziky sedmého (popř. osmého) ročníku.
Hodnocení:
V tématu Optika lze zadat:
-
písemnou práci na téma Odraz a lom světla
-
zobrazení na rovinném zrcadle podle zadaných parametrů
-
zobrazení na spojce, všechny případy
-
zobrazení na rozptylce
-
závěrečnou práci na téma celé Optiky
Poznámky:
-
Zobrazení na čočkách lze zadat i jako domácí práci. Mnozí žáci si úlohu s rýsováním raději udělají doma a my ušetříme čas.