Pohyb
Pohyb
Metodický list pro učitele
Cíle:
-
Spolupráce v týmu (trojice)
-
Provedení přesného fyzikální měření podle návodu a následné zpracování výsledků
-
Práce s grafy
-
Mezipředmětové vazby – fyzika, matematika, informatika
-
Analýza výsledků měření
Časová dotace:
Práce je určena na jednu vyučovací hodinu.
Organizace hodiny:
Žáky rozdělíme do trojic. Nejdříve odhadnou průběh zadaného experimentu a zakreslí odhadnutý průběh do grafu.
Následně zahájí měření. Jeden z žáků zapisuje naměřené údaje do notebooku, dva další provádějí měření. V průběhu měření si role postupně mění.
Po ukončení experimentu žáci společně prodiskutují výsledky měření, vyberou graf nejpřesnější odpovídající zadání, provedou odečty hodnot z grafu a výpočty.
Po ukončení vytvoří laboratorní protokol vyfocením označených stránek práce (označení: ikonka modrého foťáčku) a uloží ho na předem určené místo.
Co musíme připravit pro jednu trojici:
Zapnutý ntb s otevřeným zadáním práce, SPARKlink, senzor pohybu.
Kdy práci zařadit do výuky:
Práce je určena do výuky fyziky sedmého ročníku. Zařazujeme ji po probrání tématu Rychlost nerovnoměrného pohybu.
Hodnocení:
Práci hodnotíme známkou. Důraz klademe na správný odečet z grafu a výpočty.
Poznámky:
-
Žáci musí být při provádění měření od sebe dostatečně vzdáleni, protože senzor pohybu snímá pohyb v dost velkém úhlu. Doporučuji trojice žáků rozmístit na chodbě nebo v hale.
-
Upozorněte žáky, aby při měření moc nehýbali rukama, protože senzor pohyb rukou zaregistruje a v grafu vznikají různé nepřesnosti.
-
Aby se práce stihla provést za plánovaných 45 minut, musí být žáci před laboratorní prací důkladně proškoleni s prací v programu SPARKvue!
-
Pomůcky si opravdu důkladně připravte před hodinou! Provedení úlohy skutečně trvá 45 minut!