Pozorujeme magnetické pole
Pozorujeme magnetické pole
Metodický list pro učitele
Cíle:
-
Práce v týmu - trojicích
-
Práce podle přesného návodu
-
Úvodní seznámení s jiným druhem silového pole
-
Porovnání vlastností magnetického a gravitačního pole na základě experimentu
-
Analýza výsledků měření
Časová dotace:
Práce je určena na jednu vyučovací hodinu. Žáky rozdělíme do trojic. Jeden z žáků zapisuje naměřené údaje do ntb, dva další provádějí měření. Po provedení experimentu žáci společně diskutují a odpovídají na zadané otázky.
V prostředí laboratorní úlohy se mohou pohybovat tam a zpět.
Co musíme připravit pro jednu dvojici:
Zapnutý ntb s otevřeným zadáním práce, SPARKlink, senzor magnetického pole, tyčový magnet, vajíčka A, B, C, D, E, F, prodlužovací kabel.
Co je uvnitř vajíček:
A – magnet, B – kousek železa, C – nekov
D, E, F – různě silné magnety
Obal tvoří plastové vajíčko z „Kinder vejce“ zalepený barevnou izolepou. (A, B, C červenou, D, E, F černou – pro jednodušší orientaci).
Kdy práci zařadit do výuky:
Práce je určena do výuky fyziky sedmého ročníku. Zařazujeme ji po probrání tématu Síla. Ukazuje žákům, kteří znají zatím pouze gravitační pole, jiný druh silového pole – pole magnetické.
Žáci by měli obě pole porovnat a zjistit, že některé vlastnosti silových polí jsou podobné.
Tato práce lze použít i v šestém ročníku při tématu Magnetické pole.
Odpovědi na otázky:
Str. 4: gravitační, magnetické a elektrické (přesněji elektrostatické)
Str. 6: žáci přiblíží senzor mg. pole k severnímu a jižnímu pólu tyčového magnetu a zjistí, že u jižního pólu je hodnota záporná
Str. 7: žáci musí k vyřešení použít senzor magnetického pole (Často činí tuto chybu: použijí tyčový magnet a zjišťují, které vejce se přitáhne. Ale přitáhne se i vajíčko, ve kterém je kov. Pozorujte skupiny a jednotlivě je upozorněte. Neprozrazujte nápovědu frontálně.)
Str. 8: žáci přibližují senzor mg. pole k jednotlivým vejcím
Str. 9: přiblížením senzoru mg. pole k jednotlivým označeným místům žáci určí, že nejsilnější mg. pole je na pólech
Str. 10: žáci zjišťují pohybem mg. pole od pólu magnetu, že s rostoucí vzdáleností klesá intenzita mg. pole
Str. 11: gravitační pole se vyskytuje okolo každého tělesa určité hmotnosti, magnetické pole se vyskytuje okolo magnetu
Str. 12: oba druhy polí se projevují působením síly (gravitační, popř. magnetické)
Str. 13: intenzita polí se zmenšuje s rostoucí vzdáleností
Hodnocení:
Hodnotit doporučujeme jen formou diskuze. Práci klasifikujeme pouze ve výjimečných případech.
Poznámky:
Pomůcky si opravdu důkladně připravte před hodinou!
Provedení úlohy skutečně trvá 45 minut!