Vztlaková síla působící na těleso v kapalině
Vztlaková síla působící na těleso v kapalině
Metodický list pro učitele
Cíle:
-
Práce v týmu - trojicích
-
Využívání moderní instrumentální vybavení v propojení s ntb
-
Práce podle přesného návodu
-
Analýza výsledků měření
Časová dotace:
Práce je určena na jednu vyučovací hodinu. Žáky rozdělíme do trojic. Jeden z žáků zapisuje naměřené údaje do ntb, dva další provádí měření. Po změření důležitých dat trojice spolupracuje na výpočtech.
Co musíme připravit pro jednu dvojici:
Zapnutý ntb s otevřeným zadáním práce, SPARKlink, senzor síly, laboratorní váha, odměrný válec, háček, gumička, nafukovací balónek (vhodnější a pevnější je prezervativ, vejde se do odměrného válce).
Hodnocení:
Hodnotíme správně vyplněný laboratorní protokol, především správnost výpočtů a přesnost provedení experimentu.
Poznámky:
-
Pomůcky si opravdu důkladně připravte před hodinou! Úloha skutečně trvá 45 minut!
-
Práce s prezervativem nejprve žáky překvapí, ale přesto doporučuji ho využívat.
-
Problematické místo úlohy:
Žáci často nechápou, jak je možné, že při ponoření balónku s vodou do vody, klesne výsledná síla na nulu. Zde vidí jasný důsledek Archimédova zákona, a stojí za to jednotlivé skupiny obejít a znovu jev vysvětlit. Některým dělá problém aplikovat nabyté teoretické znalosti v praxi.